Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2011

ΕΑΒ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΣΠΕΥΔΟΥΝ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΝ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΕΤΑΙΡΟΥ»

Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ

Πώς η εταιρεία, που έχει ανεκτέλεστες συμβάσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ, ξέμεινε από κεφάλαια και προσωπικό
Οι μνηστήρες άρχισαν να χτυπούν την πόρτα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας πριν καν η κυβέρνηση ανακοινώσει τι γάμο θέλει. Πρώτοι έσπευσαν να δηλώσουν «παρόντες» οι Αμερικανοί διά της Lockheed, ενώ αναμένεται να πάρουν σειρά και οι Γερμανοί.

Πίσω από την ΕΑΒ, που προβάλλει ως πολύφερνη νύφη, κρύβεται μια μεγάλη προίκα δισεκατομμυρίων: των προγραμμάτων της αεροπορίας και ιδιαίτερα του νέου μαχητικού. Η Lockheed διά του εκπροσώπου της Ντ. Πλέσσα δήλωσε ότι σε κάθε περίπτωση θα καταθέσει προτάσεις όταν η κυβέρνηση ανοίξει τα χαρτιά της. Ανάλογες κινήσεις αναμένονται από τους Γερμανούς διά της EADS. Οι τελευταίοι, όταν επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη συζητούσαν την προμήθεια του «Eurofighter», είχαν θέσει ως προϋπόθεση την ιδιωτικοποίηση της κρατικής εταιρείας στην Τανάγρα.

Ο Π. Μπεγλίτης έχει επανειλημμένως δεσμευθεί ότι θα διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της ΕΑΒ μέσω της αναζήτησης «στρατηγικών εταιρικών σχέσεων». Πέραν τούτου ουδέν. Ταυτόχρονα, όμως, η εταιρεία έχει σιωπηρά αφεθεί να κινείται σε τροχιά απαξίωσης, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα εάν μεθοδεύεται η ιδιωτικοποίησή της ως αναγκαστική λύση.

Ηδη, το ταμείο της εταιρείας είναι μείον. Διαθέτει μόλις 8 εκατ., άλλα τόσα προσδοκά να λάβει τους επόμενους μήνες από την αεροπορία, ενώ μόλις μία τράπεζα ανταποκρίθηκε σε κάλεσμα για να χορηγήσει δάνειο 50 εκατ. ευρώ ώστε να βγάλει τη χρονιά. Δάνειο, που αναμένεται να είναι το τελευταίο με την εγγύηση του Δημοσίου. Μετά;

Κι όμως, η ΕΑΒ θα μπορούσε να μην αντιμετωπίζεται ως προβληματική ΔΕΚΟ, καθώς οι συμβάσεις που έχει με ξένους και εγχώριους πελάτες αντιστοιχούν σε ανεκτέλεστο έργο 650 εκατ. ευρώ! Στην κατάσταση αυτή έφτασε καθώς από τις αρχές του 2010 μέχρι σήμερα έχουν αποχωρήσει λόγω συνταξιοδότησης περίπου 600 από το προσωπικό, πολλοί εκ των οποίων εξειδικευμένοι σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών, εξ ου και απαραίτητοι. Οι προσλήψεις έχουν παγώσει, ενώ μερικές εκατοντάδες έμπειροι τεχνικοί της παλιάς Ολυμπιακής παρ' ότι θα ήταν χρήσιμοι έλαβαν μετάταξη στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Και ας δήλωναν εκεί ότι δεν τους χρειάζονται...

Ετσι έχουν καταφύγει στην πρόσληψη προσωπικού μέσω εργολάβου, αφού η κατάσταση έχει φτάσει στο μη περαιτέρω. Κανονικά έπρεπε να πληρώνουν ρήτρες στην Πολεμική Αεροπορία, αφού τα μαχητικά της δεν συντηρούνται εντός των χρονοδιαγραμμάτων, ενώ κινδυνεύουν να μην είναι διαθέσιμα ούτε τα πυροσβεστικά μέχρι την άνοιξη. Μάλιστα, στο υπουργείο Αμυνας τέθηκε στο τραπέζι και η πρόταση να σταλούν τα προς επισκευή στο εξωτερικό, αλλά απορρίφθηκε σε πολιτικό επίπεδο. Για λόγους εθνικού γοήτρου...

Την ίδια ώρα, που η εταιρεία είναι ασυνεπής προς το κράτος-πελάτη της, λαμβάνει τα εύσημα από τους Αμερικανούς. Τόσο για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αμερικανικών F16, όπως και για την κατασκευή τμημάτων του μεταφορικού C130J, που προορίζονται και πάλι για τη διεθνή αγορά.

Παρά τη σφοδρή κριτική την περίοδο που ήταν το ΠΑΣΟΚ στην αντιπολίτευση, ως κυβέρνηση δεν προχώρησε σε αλλαγές στη διοικητική πυραμίδα της ΕΑΒ. Πολύ περισσότερο απουσιάζει οποιοδήποτε σχέδιο αναδιάρθρωσης, με εξαίρεση την περικοπή των αποδοχών των εργαζομένων κατά 30%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου