Τρίτη 31 Αυγούστου 2010

Αερομαχία πέρα από τα όρια


Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ

 Το σενάριο της αερομαχίας διαβάστηκε στην αίθουσα ενημερώσεων της 340 Σμηναρχίας Μάχης στην Κρήτη. Οι πιλότοι των έξι ελληνικών μαχητικών F-16 θα εκτελούσαν μία από τις πιο δύσκολες ασκήσεις, καθώς προβλέπεται αερομαχία δύο εναντίον τεσσάρων.

 Τα έξι ελληνικά αεροσκάφη απογειώθηκαν από τη Σούδα, μπήκαν στην κλειστή περιοχή ασκήσεων, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ξεκίνησαν την εκπαίδευση. Οπως προέβλεπε η τακτική, τα τέσσερα αεροσκάφη πήραν τον ρόλο του επιτιθέμενου και τα άλλα δύο θα προσπαθούσαν να αμυνθούν, να μην αφήσουν τους επιτιθέμενους να περάσουν στο νησί και να υποστηρίξουν τον εναέριο χώρο της Κρήτης.

Η άσκηση αυτή θεωρείται από τους πιλότους μία από τις πιο δύσκολες, διότι βρίσκονται σε μικρό χώρο πολλά αεροσκάφη με μεγάλες ταχύτητες και πολλούς ελιγμούς. Οι πληροφορίες που πρέπει να διαχειριστούν οι χειριστές είναι πάρα πολλές.

Λίγο μετά από το μεσημέρι(26Αυγ), τα τέσσερα μαχητικά μπήκαν σε θέσεις επίθεσης. Δυο από τα τέσσερα μπήκαν μπροστά και άλλα δύο πίσω και επάνω για να τους καλύπτουν. Ξεκίνησαν την επίθεση με... αντιπάλους τρεις συναδέλφους τους, χείριστες σε δύο F-16. Μόλις τα αεροσκάφη μπήκαν σε παραμέτρους βολής, ξεκίνησαν οι ελιγμοί. Επιτιθέμενοι και αμυνόμενοι προσπαθούν να κερδίσουν χώρο και να βγουν από τις παραμέτρους βολής των αντιπάλων, ώστε θεωρητικά να μη χτυπηθούν από τους πυραύλους του «εχθρού».

Τα αεροσκάφη άρχισαν να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν, εκτελώντας μανούβρες που λίγοι άνθρωποι μπορούν να αντέξουν. Οι επιταχύνσεις της βαρύτητας, τα λεγόμενα «G», είναι παρά πολλά και ο ανθρώπινος οργανισμός κινείται κυριολεκτικά στα όριά του. Πρώτοι επιτιθέμενοι, ένα μονοθέσιο με χειριστή τον σμηναγό Τάσο Μπαλατσούκα, και ένα διθέσιο, με χειριστές τους σμηναγό Ιωσήφ Αναστασάκη και ανθυποσμηναγό τον Παύλο Βοτσάκη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τους αξιωματικούς της Αεροπορίας, τα δύο επιτιθέμενα αεροσκάφη ξεκίνησαν τους ελιγμούς από μέσο ύψος προς τα επάνω και κατόπιν κινήθηκαν προς τα κάτω φτάνοντας μέχρι τα 1.800 πόδια, 600 μέτρα από τη θάλασσα. Στη φάση εκείνη στα ραντάρ οι δυο κουκκίδες των αεροσκαφών έγιναν μία και έσβησαν από την οθόνη. Τα δύο αεροσκάφη είχαν συγκρουστεί. Οι άλλοι χειριστές είδαν τη λάμψη, σήμανε συναγερμός και τα άλλα τέσσερα αεροσκάφη που μετείχαν στην άσκηση ξεκίνησαν να ερευνούν την περιοχή για να δουν αλεξίπτωτα. Στην αρχή είδαν μόνο ένα, αργότερα βρέθηκε και το δεύτερο, ενώ τρίτο δεν υπήρχε πουθενά. Οι χειριστές Αναστασάκης και Βοτσάκης του διθέσιου είχαν προλάβει να χρησιμοποιήσουν τα εκτινασσόμενα καθίσματά τους, ο σμηναγός Μπαλατσούκας όχι. Τον βρήκαν νεκρό λίγο αργότερα στη θάλασσα.

Οι δύο χειριστές που έζησαν από τη σύγκρουση μεταφέρθηκαν αμέσως στο νοσοκομείο της Ιεράπετρας. Αρχικά η υγεία τους κρίθηκε καλή, αλλά οι εξετάσεις διέψευσαν την εικόνα στην περίπτωση του σμηναγού Αναστασάκη. Από τη σύγκρουση είχε υποστεί πολλές ρίξεις οργάνων και η εσωτερική αιμορραγία απειλούσε τη ζωή του. Αμέσως οι γιατροί τον διασωλήνωσαν, σταθεροποίησαν την υγεία του και  μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο του Ηρακλείου. *

Κακοδαιμονία ή κατι αλλο??

Συγκυρία κακών συμπτώσεων ή κάτι κρύβεται από πίσω; Το ερώτημα αυτό απασχολεί από χθες τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και μεγάλο μέρος των πολιτικών, καθώς τα δυστυχήματα, αλλά και τα ατυχήματα κατά την εκπαίδευση στις Ενοπλες Δυνάμεις έχουν αυξηθεί δραματικά τις τελευταίες 40 ημέρες.

Δύο αεροπορικά δυστυχήματα, ένα με το ελικόπτερο Απάτσι με δύο νεκρούς και ένα η χθεσινή σύγκρουση των F-16, σε συνδυασμό με το δυστύχημα του αξιωματικού των ΟΥΚ, τις δύο αναγκαστικές προσγειώσεις ελικοπτέρων, έχουν οδηγήσει την κατάσταση στο κόκκινο. Ο πρωθυπουργός, αλλά και όλα τα κόμματα εξέφρασαν την οδύνη τους χθες για τον χαμό του χειριστή του F-16. Σχεδόν όλα επισήμαναν όμως ότι η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και ζητούν από την κυβέρνηση να δώσει απαντήσεις.

Από την πλευρά τους, οι αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων δεν ξέρουν τι να υποθέσουν. Πάντα υπήρχαν δυστυχήματα κατά την εκπαίδευση, έλεγαν, αλλά όχι όλα μαζί. Κάποιοι από αυτούς μιλούσαν για μια κακή περίοδο για το ηθικό των Ενόπλων Δυνάμεων, «όπως παντού» έλεγαν χαρακτηριστικά. Τόνιζαν όμως τη διαφορά που υπάρχει, καθώς το κακό ηθικό σε μια άλλη δουλειά μπορεί να σημαίνει μείωση της αποδοτικότητας των εργαζομένων, αλλά στις Ενοπλες Δυνάμεις αυτό μπορεί να σημάνει και σοβαρά ατυχήματα.

Στην τελευταία εικοσαετία έχουν γίνει πέντε δυστυχήματα με συγκρούσεις αεροσκαφών. Η αρχή έγινε στο πεδίο βολής Ψαθούρα το 1992, όταν συγκρούστηκε ένα F-16 με ένα Μιράζ 2000. Ο χειριστής του F-16 σκοτώθηκε. Ακολούθησε η σύγκρουση δύο Α-7 χωρίς, ευτυχώς, θύματα. Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2004 συγκρούστηκαν δύο Μιράζ 2000 χωρίς θύματα. Το 2004 ο σμηναγός Ηλιάκης συγκρούστηκε με τουρκικό αεροσκάφος κατά τη διάρκεια αναχαίτισης και σκοτώθηκε, και τέλος χθες η σύγκρουση των δύο ελληνικών μαχητικών.

«Ενας δυνατός θόρυβος... Δύο φλεγόμενα κομμάτια...»

Η κάτοικος του παραλιακού χωριού Αρβη Ηρακλείου, Βερονίκη Χατζάκη, που είδε το περιστατικό ενώ βρισκόταν στο μπαλκόνι της, αφηγείται: «Πετούσαν τρία αεροπλάνα και ξαφνικά ακούστηκε ένας δυνατό θόρυβος.

Ο βαριά τραυματίας πιλότος μεταφέρθηκε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου

Είδα να πέφτει ο ένας πιλότος με αλεξίπτωτο και μετά δύο φλεγόμενα κομμάτια να βουτάνε στη θάλασσα. Υπήρχαν και άλλοι στην παραλία και συζητούσαμε τι μπορεί να είχε συμβεί. Σε λίγα λεπτά είδαμε το τρίτο αεροπλάνο να επιστρέφει και να κάνει κύκλους πάνω από τη θάλασσα. Τότε βεβαιωθήκαμε ότι είχε γίνει δυστύχημα και όσοι ήταν με βάρκες τις πήραν και ανοίχτηκαν για να βοηθήσουν αν χρειαζόταν».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου