Το πρόβλημα της μείωσης των ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό στην Ελλάδα και τη Βρετανία, αποτελεί ένα δύσκολο γρίφο για τα υπουργεία Άμυνας και τα επιτελεία.
Στη δεύτερη περίπτωση, κύριος στόχος είναι να διατηρηθεί πραγματικά το αξιόμαχο των δυνάμεων της χώρας, ιδιαίτερα των χερσαίων, ώστε να αντεπεξέλθουν στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν, αλλά και να διαθέτουν ετοιμότητα ανάληψης οποιωνδήποτε άλλων ανακύψουν.
Οι δηλώσεις του αρχηγού της RAF, σερ Στίφεν Ντάλτον, κατά τη διάρκεια της έκθεσης Farnborough είναι χαρακτηριστικές: Ανέφερε ότι δεν είναι σε θέση η Βασιλική Αεροπορία να διατηρήσει τον πλήρη στόλο αεροσκαφών που διαθέτει και ότι θα πρέπει να διαθέτουν πλατφόρμες και συστήματα που θα ενσωματώνουν όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες, ώστε να μειωθεί η πολυτυπία. Τόνισε, όμως, ότι στόχος δεν είναι να μειωθούν οι αριθμοί όπως-όπως, ούτε να προσφέρουν πλασματικά μεγέθη προς τέρψη της πολιτικής ηγεσίας. Ο πραγματικός στόχος είναι να γίνουν περικοπές, χωρίς να υπάρξει μείωση των ικανοτήτων της RAF.
Ωστόσο, μεγάλο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αναφέρεται συχνά η μη παραλαβή των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Nimrod MRA.4 τα οποία είναι σχεδόν έτοιμα προς παράδοση, προκειμένου να επιτευχθούν οι μειώσεις στον προϋπολογισμό. Το πρόγραμμα αξίας 5,5 δις δολαρίων βρίσκεται στη διαδικασία εκκίνησης των παραδόσεων. Συνολικά αφορά εννιά (9) αεροσκάφη. Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων έχει εκταμιευθεί προς τη British Aerospace.
Εν τούτοις, αν αναλογιστεί κανείς ότι η RAF κλείνει βάσεις και αποσύρει αεροσκάφη σκεπτόμενη όχι μόνο το κόστος μη χρήσης, αλλά και το κόστος από τις περικοπές στον αριθμό των υπηρετούντων σε αυτά και κατ’ επέκταση στη μισθοδοσία τους, τότε είναι λογικό να μη σκεφθούν τόσο τα 5,5 δις δολάρια που ήδη δαπανήθηκαν, αλλά το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των Nimrod, το κόστος λειτουργίας της βάσης και τη μισθοδοσία του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού που υπηρετεί σ’ αυτά. Επιπλέον, οι παραδόσεις των αεροσκαφών έχουν καθυστερήσει αρκετούς μήνες κατ' εντολή του υπουργού Άμυνας, ώστε να καθυστερήσει η πληρωμή των δαπανών.
Για την ελληνική πραγματικότητα κρατάμε δύο στοιχεία. Το πρώτο είναι ότι οι όποιες περικοπές στο βρετανικό... μοντέλο γίνονται κατόπιν μελέτης, με γνώμονα τον επιχειρησιακό παράγοντα. Δε γίνονται εικονικά και στα χαρτιά. Ό,τι πρέπει να παραμείνει αξιόμαχο, θα παραμείνει.
Το δεύτερο όμως αφορά μια πιθανή ευκαιρία να καλυφθεί το κενό στον τομέα αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας που φρόντισε να δημιουργήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και να συντηρήσει η παρούσα. Ουσιαστικά μιλάμε για προμήθεια υλικού σε χαμηλότερη τιμή, σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο υπουργός Άμυνας Ευ. Βενιζέλος. Μήπως να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου